23 January 2011

HUBUNGAN ANDA DENGAN DUIT..

“Perbelanjaan hidup saya jauh lebih besar daripada pendapatan, mungkin kami boleh dikatakan hidup berasingan.” - e.e. Cummings -

Jarang sekali kita mendengar orang bertanya kepada kita, “Bagaimana hubungan kamu dengan duit kamu?” Soalan ini agak sensitif tetapi secara jujur, jika anda diajukan soalan ini, bagaimana anda akan menjawapnya? Adakah anda berdua masih “bercakap” di antara satu sama lain, hidup berasingan atau yang lebih teruk lagi, “bercerai”? Memahami hubungan anda dengan duit amatlah penting dalam membantu anda menguruskannya dengan baik.

Bagaimana pula dengan Masa Silam Saya?

Untuk memahami hubungan anda dengan duit, mari imbas kembali sewaktu anda sedang membesar. Kemungkinan besar, persepsi anda tentang duit dibentuk oleh orang dewasa disekeliling anda. Anda mungkin mendapat pelbagai perasaan dan idea tentang duit daripada keluarga anda.

Jika ahli keluarga anda perlu bekerja keras, anda mungkin fikir bahawa membuat duit memerlukan kerja yang banyak dan berjam-jam. Jika ada perselisihan faham tentang duit, anda mungkin rasakan bahawa berbincang tentang duit membuatkan orang marah atau takut. Jika keluarga anda mendapat bantuan kerajaan, anda mungkin rasa sedih, berterima kasih atau malu. Jika anda mendapat duit ketika kecil, anda mungkin rasa seronok atau bersalah. Anda mungkin rasa seronok dengan memiliki wang anda sendiri atau dapat membantu keluarga anda. Anda mungkin marah kerana perlu bekerja.

Bagaimana pula dengan Hari Ini?

Kadang kala, anda boleh mengetahui bagaimana perasaan anda terhadap sesuatu dengan menghabiskan sesuatu ayat dalam perkataan anda sendiri. Cuba siapkan ayat-ayat berikut seberapa banyak yang anda boleh dan perhatikan perasaan anda semasa anda menyiapkannya:

Ia amat mudah bagi saya untuk membelanjakan duit untuk.........................
Ia amat sukar bagi saya untuk membelanjakan duit untuk.......................

Saya suka mendapat duit kerana...............................

Saya risau tentang duit apabila.................................

Saya bertengkar tentang duit kerana...............................

Menyimpan duit membuatkan saya rasa............................

Jika hari ini saya ada cukup duit, saya akan........................

Bercakap tentang duit membuatkan saya..........................

Semasa saya membeli barang yang tidak saya perlukan, saya.....................

Saya tidak tahu bagaimana hendak mengurus duit saya kerana.....................

Bagaimana pula dengan Esok?


Cara yang terbaik untuk merancang masa hadapan adalah dengan memahami keadaan anda yang dahulu dan sekarang. Dengan mengetahui tanggapan dan perasaan anda tentang duit akan membantu anda mengajukan persoalan-persoalan penting. Jawapan anda pula boleh membantu anda membuat keputusan yang baik. Cuba ajukan soalan berikut dan ambil sedikit masa untuk memikirkan jawapannya.

Berapakah jumlah duit yang cukup untuk keperluan dan kehendak saya?

Bagaimanakah saya hendak mendapat duit yang saya perlukan?

Bagaimana pula duit untuk kecemasan?

Bagaimana pula duit untuk semua barang keperluan keluarga saya?

Bagaimana saya boleh berhenti runsing tentang duit?

No comments: